Centrum Aktywizacji Zawodowej
Do zakresu zadań podstawowych Centrum Aktywizacji Zawodowej w szczególności należy :
1) świadczenie i promocja usług rynku pracy w zakresie:
a) pośrednictwa pracy,
b) poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej,
c) pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
d) organizowaniu szkoleń;
2) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych;
3) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników w UE, realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES;
4) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia oraz pomoc pracodawcom w doborze kandydatów do pracy, informacja i doradztwo w tym zakresie, prowadzenie rejestru danych dotyczącego informacji zawodowej;
5) obsługa „Zielonej Linii”;
6) przygotowywanie indywidualnych planów działania dla bezrobotnego i poszukującego pracy w celu doprowadzenia do podjęcia przez niego odpowiedniej pracy;
7) prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
8) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w aktywnym poszukiwaniu pracy poprzez:
a) uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
b) uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych,
c) dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samo zatrudnienia;
9) udzielanie porad indywidualnych bezrobotnym lub poszukującym pracy;
10) udzielanie porad w formie grupowej bezrobotnym lub poszukującym pracy;
11) udzielanie informacji indywidualnych i grupowych;
12) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń bezrobotnych, osób pobierających rentę szkoleniową i żołnierzy rezerwy w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej;
13) realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy - przygotowywanie umów, nadzór nad realizacją umów, monitoring tych działań;
14) realizacja polityki rynku pracy opierająca się na dialogu i współpracy z partnerami społecznymi;
15) przygotowywanie wniosków oraz realizowanie i monitorowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków UE i FP;
16) opracowanie sprawozdań, statystyk i analiz lokalnego rynku pracy;
17) aktywizacja lokalnego rynku pracy przy użyciu instrumentów takich jak:
a) prace interwencyjne,
b) staże,
c) przygotowanie zawodowe dorosłych,
d) roboty publiczne,
e) prace społecznie użyteczne,
ze szczególnym uwzględnieniem osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy;
18) inicjowanie, realizowanie i finansowanie działań aktywizacyjnych w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
19) przyznawanie bonów stażowych, szkoleniowych, zatrudnieniowych i na zasiedlenie dla osób uprawnionych;
20) przyznawanie pracodawcy lub przedsiębiorcy środków z Funduszu Pracy („grant”) na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy;
21) refundacja składki na ubezpieczenia społeczne oraz dofinansowanie wynagrodzenia dla osób uprawnionych;
22) przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej;
23) refundowanie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego;
24) przyznawanie osobom niepełnosprawnym środków na podjęcie działalności gospodarczej, udzielanie pracodawcom zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej oraz refundacja wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne;
25) kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub do innej placówki szkoleniowej;
26) opracowywanie i realizacja, zgodnie z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia,
b) przestrzegania praw osób bezrobotnych;
27) działanie w zakresie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie;
28) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem
o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
29) prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce;
30) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
31) przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny efektywności prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych, robót publicznych, staży
i przygotowania zawodowego dorosłych, szkoleń oraz bonów stażowych, szkoleniowych, zatrudnieniowych i na zasiedlenie;
32) realizowanie obowiązków wynikających z ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które straciły pracę;
33) realizowanie zadań wynikających z ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego;
34) przyznawanie prawa do dodatków aktywizacyjnych i stypendiów z tytułu dalszej nauki w szkole oraz refundacji kosztów opieki nad dziećmi do lat 7;
35) zwrot kosztów przejazdu lub zakwaterowania w przypadku skierowania bezrobotnego do miejsca zatrudnienia, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, odbywania zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub aktywizacji zawodowej;
36) współpraca z wojewódzkim urzędem pracy dotycząca zakresu i warunków zlecenia działań aktywizacyjnych wykonywanych przez agencję zatrudnienia;
37) wnioskowanie o wszczęcie procedur zamówień publicznych z zakresu działania komórki merytorycznej, określenie przedmiotu zamówienia i innych elementów zamówienia, oszacowanie przedmiotu zamówienia, przygotowanie projektu specyfikacji i umowy oraz ścisła współpraca z realizatorem procedury;
38) uporządkowanie i przekazywanie dokumentacji do składnicy akt, zgodnie
z obowiązującą instrukcją kancelaryjną.